یکی از نکات مورد توجه درآموزشگاه تغذیه کودکان می باشد. اگر تغذیه کودکان یکسان و سالم باشد احتمال بیماری بسیار کم خواهد شد.

زیرا در تغذیه هماهنگ بچه ها به غذاهای یکدیگر  چشمداشت ندارند و به خوراکی های هم دهن نمی زنند و تغذیه یکسان باعث می شود همه بچه ها خوراکی های شان را بخورند.

بنابراین برنامه غذایی مخصوص به همان فصل را تهیه نموده ایم تا تنوع غذایی لازم حفظ شود

 

نقش میان وعده های غذایی در کودکان

 

به دلیل شکل گیری عادات غذایی درسنین پایین، ازهمین زمان باید موادغذایی سالم دراختیار کودک قرارداد و به تامین موادمغذی مورد نیاز او از طریق وعده های اصلی ومیان وعده های غذایی توجه کرد. استفاده از میان وعده باارزش غذایی مناسب مانند شیر، میوه، خرما ... در برنامه غذایی کودک موجب رشد جسمی و مغزی او می شود. درحالی که مصرف تنقلات غذایی کم ارزش به عنوان میان وعده موجب کاهش دریافت موادمغذی موردنیاز کودک ازجمله پروتئین، ویتامین واملاح شده وزمینه رابرای تاخیررشدکودک مساعد می کند.ازسوی دیگر،مصرف تنقلات تجاری کم ارزش به دلیل زیادی نمک،چربی، شکر زمینه ساز بروز بیماری های مزمن(قلبی عروقی، چاقی و ...) دردوران بزرگسالی است. به علاوه، این گونه تنقلات حاوی افزودنی های رنگی، نگه دارنده ها و طعم دهنده های مصنوعی است که مصرف بی رویه آنان موجب پرتحرک کودکان می شود.

• میان وعده ها باید ازمیان چهار گروه اصلی غذایی(گروه شیرولبنیات، گروه نان و غلات، گروه گوشت، حبوبات و تخم مرغ، مغزها و گردو،میوه وسبزی)انتخاب شوند که این امرخود موجب تامین بخشی ازنیازهای تغذیه ای کودک و ایجاد تنوع و تعادل و دررژیمغذایی او می شود.

• ازدادن میان وعده هایی مانند شکلات،نوشمک، سوسیس وکالباس،لواشک،اسمارتیز،پیتزا،شیرکاکائو ،  نوشابه، آب نبات، شیرینی، چیپس که فقط حاوی انرژی است،خودداری شود. پاستیل های میوه ای چون شکرزیادی دارندنیز توصیه نمی شود.

• استفاده از حبوبات بوداده و برشته مانند عدس برشته شده و نخودچی،انواع مغزها(گردو،فندق و...) می تواند بخشی از پروتئین موردنیاز روزانه راتامین کند(درتهیه آنها نمک به کاربرده نشده باشد).

• میوه های خشک مثل کشمش، برگه هلو و زردآلویا دیگرمیوه های خشک شده بخصوص اگر بدون شکرباشد جایگزین های مناسبی هستند برای کودکانی که میوه وسبزی نمی خورند.

• مغزها مثل بادام زمینی، پسته، بادام، گردومیان وعده های مناسبی هستند، فندق وگردو منابع روی هستند وتاثیرزیادی درافزایش رشد قدی کودک دارند بادام نیزدارای کلسیم است.

• عسل دارای خاصیت ضدمیکروبی بوده وباعث افزایش اشتها درکودکان، تقویت لثه و پاکسازی دستگاه گوارش می شود. یک یادو قاشق عسل طبیعی رادریک لیوان آب ریخته و یک عدد لیمو ترش تازه باکمی آبلیمو درآن بچکانید و همراه بایخ دربطری بادرب محکم بریزید.این شربت ویتامین  C,B   زیادی دارد وباعث جلوگیری از سرماخوردگی وآلرژی شده وبه علت داشتن قند طبیعی باعث افزایش یادگیری و هوش خواهد شد.

• لطفا توجه کنید تغذیه کودکتان حتما با برنامه آموزشگاه هماهنگ باشد.

برای تهیه این برنامه وقت و دقت زیادی صرف شده است تا مواد غذایی سالم و مقوی و مناسب برای رشد کودک استفاده شود.ضمن اینکه وقتی بچه ها یک ماده غذایی را مصرف می کنند با اشتهای بیشتری آن را خورده و عادتهای بد غذایی شان هم اصلاح می شود

 

 برنامه تغذیه فصل زمستان

ردیف

تاریخ

میان وعده غذایی

1

اول هرماه

بیسکویت مادر + سیب و موز+ شیر

2

دوم هر ماه

ساندویچ مرغ + آبمیوه طبیعی

3

سوم هرماه

کیک + شیر

4

چهارم هرماه

سیب زمینی سرخ کرده بدون سس +شربت آبلیمو

5

پنجم هر ماه

انواع خشکبار+شیر + بیسکویت رنگارنگ

6

ششم هر ماه

ساندویچ حلوا شکری+ آبمیوه

7

هفتم هر ماه

ساندویچ کتلت + آبمیوه

8

هشتم هر ماه

کیک یزدی یا کیک خانگی + شیر عسل

9

نهم هر ماه

پوره سیب زمینی+ آبمیوه

10

دهم هر ماه

چوب شور + میوه فصل + شیر

11

یازدهم هر ماه

سمبوسه + آبمیوه

12

دوازدهم هر ماه

نان شیر مال و پنیر و گردو + شیر

13

سیزدهم هر ماه

ساندویچ کوکو+سبزیجات تازه (کاهو/کرفس/بروکلی)

14

چهاردهم هر ماه

بیسکویت ویفر+ هویج وموز

15

پانزدهم هر ماه

سیب زمینی سرخ کرده بدون سس+ آبمیوه

16

شانزدهم هر ماه

کیک+ کمپوت میوه

17

هفدهم هر ماه

ساندویچ نان و پنیر و سبزی+آبمیوه

18

هجدهم هر ماه

پفیلای ساده+آب پرتقال

19

نوزدهم هر ماه

ساندویچ الویه+آبمیوه

20

بیستم هر ماه

نان و پنیر و گردو+کشمش+میوه

21

بیست و یکم هر ماه

ساندویچ کره و مربا یا عسل+ شیر

22

بیست و دوم هر ماه

بیسکویت + شیر

23

بیست و سوم هر ماه

نان و پنیر و خیار و گوجه + آبمیوه

24

بیست و چهارم هر ماه

کیک + سیب و موز+ شیر

25

بیست و پنجم هر ماه

ساندویچ الویه + آبمیوه

26

بیست وششم هر ماه

سمبوسه + آبمیوه

27

بیست و هفتم هر ماه

ساندویچ کره و عسل یامربا+ شیر خرما

28

بیست و هشتم هر ماه

ساندویچ کتلت + میوه فصل

29

بیست و نهم هر ماه

پفیلای ساده+آب پرتقال

30

سی ام هر ماه

انواع خشکبار+ آبمیوه + رنگارنگ