یکی از نکات مورد توجه درآموزشگاه تغذیه کودکان می باشد. اگر تغذیه کودکان یکسان و سالم باشد احتمال بیماری بسیار کم خواهد شد.

زیرا در تغذیه هماهنگ بچه ها به غذاهای یکدیگر  چشمداشت ندارند و به خوراکی های هم دهن نمی زنند و تغذیه یکسان باعث می شود همه بچه ها خوراکی های شان را بخورند.

بنابراین برنامه غذایی مخصوص به همان فصل را تهیه نموده ایم تا تنوع غذایی لازم حفظ شود

 

نقش میان وعده های غذایی در کودکان

 

به دلیل شکل گیری عادات غذایی درسنین پایین، ازهمین زمان باید موادغذایی سالم دراختیار کودک قرارداد و به تامین موادمغذی مورد نیاز او از طریق وعده های اصلی ومیان وعده های غذایی توجه کرد. استفاده از میان وعده باارزش غذایی مناسب مانند شیر، میوه، خرما ... در برنامه غذایی کودک موجب رشد جسمی و مغزی او می شود. درحالی که مصرف تنقلات غذایی کم ارزش به عنوان میان وعده موجب کاهش دریافت موادمغذی موردنیاز کودک ازجمله پروتئین، ویتامین واملاح شده وزمینه رابرای تاخیررشدکودک مساعد می کند.ازسوی دیگر،مصرف تنقلات تجاری کم ارزش به دلیل زیادی نمک،چربی، شکر زمینه ساز بروز بیماری های مزمن(قلبی عروقی، چاقی و ...) دردوران بزرگسالی است. به علاوه، این گونه تنقلات حاوی افزودنی های رنگی، نگه دارنده ها و طعم دهنده های مصنوعی است که مصرف بی رویه آنان موجب پرتحرک کودکان می شود.

• میان وعده ها باید ازمیان چهار گروه اصلی غذایی(گروه شیرولبنیات، گروه نان و غلات، گروه گوشت، حبوبات و تخم مرغ، مغزها و گردو،میوه وسبزی)انتخاب شوند که این امرخود موجب تامین بخشی ازنیازهای تغذیه ای کودک و ایجاد تنوع و تعادل و دررژیمغذایی او می شود.

• ازدادن میان وعده هایی مانند شکلات،نوشمک، سوسیس وکالباس،لواشک،اسمارتیز،پیتزا،شیرکاکائو ،  نوشابه، آب نبات، شیرینی، چیپس که فقط حاوی انرژی است،خودداری شود. پاستیل های میوه ای چون شکرزیادی دارندنیز توصیه نمی شود.

• استفاده از حبوبات بوداده و برشته مانند عدس برشته شده و نخودچی،انواع مغزها(گردو،فندق و...) می تواند بخشی از پروتئین موردنیاز روزانه راتامین کند(درتهیه آنها نمک به کاربرده نشده باشد).

• میوه های خشک مثل کشمش، برگه هلو و زردآلویا دیگرمیوه های خشک شده بخصوص اگر بدون شکرباشد جایگزین های مناسبی هستند برای کودکانی که میوه وسبزی نمی خورند.

• مغزها مثل بادام زمینی، پسته، بادام، گردومیان وعده های مناسبی هستند، فندق وگردو منابع روی هستند وتاثیرزیادی درافزایش رشد قدی کودک دارند بادام نیزدارای کلسیم است.

• عسل دارای خاصیت ضدمیکروبی بوده وباعث افزایش اشتها درکودکان، تقویت لثه و پاکسازی دستگاه گوارش می شود. یک یادو قاشق عسل طبیعی رادریک لیوان آب ریخته و یک عدد لیمو ترش تازه باکمی آبلیمو درآن بچکانید و همراه بایخ دربطری بادرب محکم بریزید.این شربت ویتامین  C,B   زیادی دارد وباعث جلوگیری از سرماخوردگی وآلرژی شده وبه علت داشتن قند طبیعی باعث افزایش یادگیری و هوش خواهد شد.

• لطفا توجه کنید تغذیه کودکتان حتما با برنامه آموزشگاه هماهنگ باشد.

برای تهیه این برنامه وقت و دقت زیادی صرف شده است تا مواد غذایی سالم و مقوی و مناسب برای رشد کودک استفاده شود.ضمن اینکه وقتی بچه ها یک ماده غذایی را مصرف می کنند با اشتهای بیشتری آن را خورده و عادتهای بد غذایی شان هم اصلاح می شود

 

 برنامه تغذیه فصل زمستان

 

ردیف

تاریخ

میان وعده غذایی

1

اول هرماه

نارنگی + ساندویچ نان و پنیر و گردو

2

دوم هر ماه

شیر + کیک خانگی

3

سوم هرماه

آجیل چهارمغز+بیسکویت مادر+پرتقال

4

چهارم هرماه

پوره سیب زمینی (سیب زمینی پخته شده) + آب میوه 

5

پنجم هر ماه

انجیر خشک، کشمش و توت خشک + شیر 

6

ششم هر ماه

پاپ کرن خانگی+2عدد خرما+سیب

7

هفتم هر ماه

قارچ آب پز+سیب زمینی سرخ شده + شربت خانگی

8

هشتم هر ماه

شیر کاکائو خانگی+بیسکوییت باغ وحش

9

نهم هر ماه

پاستیل+بیسکویت مادر+شیر 

10

دهم هر ماه

ساندویچ مرغ +آبمیوه طبیعی

11

یازدهم هر ماه

نخود + کشمش و گردو  + میوه فصل 

12

دوازدهم هر ماه

دو عدد خرما + موز + شیر 

13

سیزدهم هر ماه

شیرین گندمک +شیر +3 عدد بیسکویت مادر

14

چهاردهم هر ماه

ساندویج کره بادام زمینی یا کره عسل،مریا+آب میوه

15

پانزدهم هر ماه

میوه خشک +مخلوط مغزهای گیاهی +1عدد سیب

16

شانزدهم هر ماه

پوره سیب زمینی – آب میوه طبیعی

17

هفدهم هر ماه

ساندویچ دلخواهی که برای کودک مجاز باشد + آبمیوه 

18

هجدهم هر ماه

کیک ساده + میوه فصل + شیر 

19

نوزدهم هر ماه

ساندویچ کوکویا کتلت +آبمیوه

20

بیستم هر ماه

نان شیرمال + پنیر یا کره + شیر

21

بیست و یکم هر ماه

پاستیل + بیسکویت پتی بور + میوه یا آبمیوه

22

بیست و دوم هر ماه

ساندویچ نان و پنیر و سبزیجات تازه+نارنگی

23

بیست و سوم هر ماه

چوب شور +بادام زمینی+شیر 

24

بیست و چهارم هر ماه

میوه+گردو یا خرما+سیب

25

بیست و پنجم هر ماه

سالاد میوه+بیسکویت مادر

26

بیست وششم هر ماه

ساندویچ دلخواهی که برای کودک مجاز باشد + آبمیوه 

27

بیست و هفتم هر ماه

فرنی+بک تکه نان سبوس دار

28

بیست و هشتم هر ماه

ساندویچ مرغ +آبمیوه

29

بیست و نهم هر ماه

تخم مرغ آب پز + گوجه گیلاسی+مقداری کاهو خرد شده

30

سی ام هر ماه

میوه خشک+ساقه طلایی+شیر

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

والدین گرامی:

⦁ خواهشمندیم  میوه ها را پوست کنده  و خرد شده در درون ظرف در بسته غیر شیشه ای که راحت باز شود قرار دهید.

⦁ از فرستادن چیپس ، پفک، شکلات، آدامس، کالباس، پیتزا و تنقلات زیان آور دیگر خودداری فرمایید.

⦁ ظرف اسنک اسم داشته باشد.

⦁ در روزهایی که ( شیر و آب میوه ) در برنامه میان وعده گنجانده نشده است در صورت تمایل میتوانید نوشیدنی همراه عزیزانمان بفرستید.

⦁ لطفا از فرستادن انواع غذاها به جای میان وعده جداً خودداری کنید.

⦁ در صورتی که کودک با برنامه غذایی ( در یک روز خاص ) مشکل ویا حساسیت خاصی دارد،به دفتر آموزشگاه اطلاع داده شود و همچنین اگر خوراکی مطابق با طبع عزیزانمان نمی باشد میتوانید از همان گروه مطابق با میل کودکان آماده فرمایید.