به کودک خود یاد دهید که او توانمند با صلاحیت است. به فرزند خود اجازه دهید تا کارهای بیشتری را خودش به تنهایی انجام دهد.

 پدرانی که زمانی را با کودکان خود می گذرانند، شانس اینکه کودکشان در مدرسه موفق تر عمل کنند، مشکلات رفتاری کمتری داشته باشند و عزت نفس و رفاه بیشتری را تجربه کنند، افزایش می دهند.

 از نظر روان شناسی به حالتی که کودک دائما ترجیح می دهد فعالیت های خود را به تنهایی و بدون حضور دیگران انجام دهد گوشه گیری گفته می شود. کودک گوشه گیر ترجیح می دهد که به تنهایی بازی کند...

اگر کودک خواب منظم و کافی نداشته باشد و الگوی خوابش بی نظم بوده و در شبانه روز بر مبنای سن  و سالش به میزان کافی استراحت نکند چرخه رشد و نمو مغزی و جسمی او با اختلال رو به رو شده و مشکلات بسیاری برای او به وجود خواهد آمد.

اضطراب و استرس به عنوان یکی از اختلالات همه گیر در جهان کنونی شناخته شده که سن و سال نیز نمی شناسد و از دوران کودکی می تواند فرد را درگیر خود کرده و حتی در دوران سالمندی نیز افراد بسیاری با این مشکلات دست و پنجه نرم می کنند. 

لوس شدن کودک به یکی از دغدغه های حوزه تربیت در خانواده ها تبدیل شده است که هر روز نیز در جامعه ما این معضل رو به افزایش است. 

امروزه بسیاری از کودکان از مشکل خجالتی بودن رنج می برند که این خجالت می تواند موجب دوری آن ها از سایر افراد و تبدیل آن ها به یک موجود غیر اجتماعی و غیر طبیعی کند.

مطمئنا می خواهید که کودک را از نظر هیجانی آماده کنید. اما از لحاظ علمی چطور؟ آیا مهدها باید کودک را برای ورود به بحث های علمی دبستان اماده کنند؟

جواب کوتاه به این سؤال این است که بله اگر می‌توانید و فرصت این کار را دارید حتماً به کودکتان، نه‌تنها زبان انگلیسی بلکه هر زبان دوم دیگری که علاقه‌مند بودید، را یاد دهید. تحقیقات اخیر کاملاً آموزش زبان دوم به کودکان را تأیید می‌کند. 

بر اساس گفتار متخصصان بچه‌های کوچک بصورت طبیعی زبان را فرا میگیرند . بچه‌ها دارای توانایی هستند که می توانند تلفظ را تقلید کنند و قواعد آن را به خودی خود یاد بگیرند.

بشر در هيچ دوره‌اي اين چنين با حجم انبوهي از داده‌ها و اطلاعات مواجه نبوده است و اين سرگرداني، در انتخاب روشي مناسب براي يادگيري يك زبان بين المللي با گستره توليد جهاني، صد چندان شده است.

این دوره محدود به آغاز تولد تا بلوغ است.

نقطه آغازکجاست؟ 

.شاید یادگیری زبان مهمترین گام در ارتقاء کیفیت زندگی شما باشد

یادگیری زبان دوم برای خیلی از والدین اهمیت بسیاری دارد.

همانطور که آموزش زبان دوم به کودکان تاثیرات بسیار مفیدی دارد می تواند چالش هایی را برای آنها ایجاد کند.

کمک والدین در یادگیری بهتر کودکان نقش بسیار مهمی دارد و قطعا باعث موفقیت بیشتر آن ها خواهد شد.

هرچه ذهن جوان تر باشد یادگیری زبان دوم یا حتی زبان سوم راحت تر است.

اعتقاد قدیمی ها بر این بود که آموزش یک زبان دیگر به کودکان در 3سالگی بیهوده است. 




 

 

 

 

 

تربیت کودکان از بدو تولد تحت تاثیر روابط نزدیک والد -کودک است. کودک بیش از هر کس از پدر ، مادر و معلمان خود تاثیر می گیرد و نیمی از دنیای کودکی در آرزوی تبدیل شدن به پدر، مادر یا معلم خود سپری می شود. از نظر کودک، کامل ترین و قدرتمندترین افراد، والدین و معلم های او هستند.

 

کودکان دنیای خود را با گروه همسالان، محیط، امکانات و فضای زندگی، اطرافیان (بخصوص والدین)، معلم ها، اسباب بازی و بازی ها می سازند که در این میان بازی بهترین روشی است که کودک به واسطه آن می تواند خودش و دنیای پیرامونش را بیازماید زیرا در بازی کردن، کودک از هر پنج حس خود به بهترین شکل

 

استفاده می کند.

 

پژوهش ها نشان می دهند کودکی که از سه سالگی با پدر و مادر خود به بازی کردن درست و هدفمند بپردازد در 7سالگی از لحاظ ذهنی، درسی، برخورد اجتماعی و گروهی از سایر همکلاسی های خود بالاتر بوده و بازی به او کمک می کند تا رشد روانشناختی بهنجاری داشته باشد.

 

والدینی که برای کودکانشان ، زمان هایی را به بازی با آنها اختصاص داده اند، مشکلات کمتری در سنین نوجوانی با آنها داشته اند زیرا در نهان کودک، اعتماد به پدر و مادر شکل گرفته و در سن نوجوانی هم قادر به برقراری ارتباط با والدین خود می باشند.

 

می توان با اطمینان گفت صرف وقت بیشتر برای کودک در سال های اول زندگی، به معنی داشتن خیالی راحت تر در سال های بعد است. یعنی اگر در سال های نخستین زندگی کودک، با آگاهی و حوصله و دست و دل بازی

 

از نظر وقت و متناسب با شرایط سنی کودک به او رسیدگی کنیم، به تدریج کارهای مربوط به تربیت او آسان تر شده و آسایش خاطر بیشتری در ارتباط با فرزندان فراهم می گردد.

 

بسیاری از مواقع والدین فراموش می کنند که زندگی با کودک (در بازی) لذت بخش است و خود را در قیدها و

 

نگرانیها غرق می کنند. در حالیکه تلاش برای افزودن بر آگاهی خود نسبت به دنیای کودکان و کوشش برای ایجاد فرصت های مناسب برای رشد و پرورش مطلوب فرزند، در کنار رضایت و خوشحالی از داشتن فرزند و ایجاد موقعیت هایی برای لذت بردن از وجود یکدیگر معنی می دهد و کار تربیت فرزند را آسان تر می کند.

 

این کار پس انداز مناسبی است برای بهره برداری در سنین نوجوانی کودکان، آن گاه که بحران های درونی وبیرونی در زندگی آنها، فرصت هر نوع تجدید نظر در روش برخورد با او را از والدین سلب می کند و آنها را با موضوع هایی تازه و پیچیده روبرومی سازد.

 

قابل ذکراست که و رای هراسباب بازی، هیچ چیز جای پدر و مادر را در بازی های کودکانه نمی گیرد. والدین بهترین ومحبوب ترین اسباب بازی کودک هستند. بدین منظور والدین برای بازی باکودکان خود باید اطلاعات لازم را داشته باشند وبرای اجرای آن برنامه ریزی کنند.

 

کودکان امروز، جامعه فردا را می سازند، آنها به زودی در کنار یکدیگر زندگی ای را آغاز خواهند کرد که ره توشه ی آن را از کودکی برگرفته اند.

 

کودکان ما قرار است در دنیایی زندگی کنند که هر لحظه دچار تحول و نوآوری می شود. ذهن و مغز آنها باید آنقدر پرورش یابد که بتوانند خود رابا این تحولات همراه و همگام کنند. با آموزش شیوه های تربیتی صحیح به والدین در خصوص پرورش فرزندان خود (بویژه در سالهای اول زندگی) می توانیم کودکان را آماده پاسخگویی به تحرکات وارد شده در دنیای مدرن نماییم. دنیایی که با گسترش سریع فناوری روز مانند تلویزیون، کامپیوتر، و اسباب بازی های مدرن و خطرناک چالش جدی و جدیدی در پیش روی والدین امروز قرار داده است. تحقیقات نشان می دهد کودکانی که در دوران پیش دبستانی کارتون ها و برنامه های رایانه ای خشونت آمیز تماشا می کنند، در دوران مدرسه بیش از سایر کودکان رفتارهای ضد اجتماعی از خود نشان می دهند. علاوه بر رفتارهای خشونت آمیز، چاقی و تنبلی مفرط، عدم ابتکار و نوآوری، مصرف زدگی، انزوا، عدم تمایل به برقراری ارتباط با دیگران، خطرات ناشی از بکارگیری بعضی از وسایل و اسباب بازی های خطرناک و .... از جمله علایم استفاده ی ناصحیح و بدون برنامه ریزی خانواده ها از امکانات فناوری است.

 

مادران در دنیای امروز باید با شناخت صحیح از کودکان خود بتوانند به نیازها و توانایی های آنها پی برده و با برنامه ریزی مناسب در کنار به کارگیری فن آوریهای مدرن احساس ذوق و زیباشناسی، تخیل، ابتکار، خلاقیت و نوآوری، نظم و دقت و مهارتهای زندگی را در کودکان پرورش دهند تا ضمن کنترل ناتوانی ها و کم توانائی های کودک از زیاد شدن ضعف و ناتوانی پیشگیری کنند.

 

آنچه که برای مادران باید مهم باشد اینست که با به کارگیری روشهای صحیح تربیتی در 7سال اول زندگی کودک که بنیادی ترین سال های شکل گیری شخصیت آینده کودک است نقش بسیار مهمی را ایفا خواهند کرد.

 

بهترین راه مناسب برای شناخت مادر از کودک خود هنگام بازی است. زیرا بازی شغل کودک است. پنجره ای که به روی جهان پیرامون وی باز شده و راهی برای کشف رویاها و خلاقیت های وی و آموزش ارتباط با سایر انسانها (بخصوص پدر و مادر) و نیز شناخت پدیده ها و موجودات می باشد.

 

کودکان بهنگام بازی بخشی از نیروی فکری و بدنی خود را به کار گرفته و بازی را بخشی از زندگی عادی خویش به حساب می آورند. کودکان از طریق بازی، خود و دنیایشان را می شناسند و نسبت به آن آگاهی و تجربه کسب می کنند.

 

بازی به کودکان فرصت می دهد تا افکار و احساساتشان را بیان نموده، رفتار خود را کنترل کرده و در عین حال زمینه ای را فراهم می سازد  تا جدیت تصمیم گیری، حل مسئله، همکاری و ابتکار در کودک افزایش یابد.

 

دکتر رابرت وایت

 

می گوید:

 

بازی کردن برای همه افراد کاری شادی آفرین است ولی برای کودکان، علاوه بر شادی بخش بودن عملی جدی محسوب می شود.

 

تحقیقات نشان می دهد بازی کودک با همسالان و والدین مهمتر از نوع اسباب بازی است وهمچنین بازی با کودک (بخصوص مادر) به رشد اجتماعی و عاطفی آنها کمک می کند کودک با دنیای واقعی، زیبایی و زشتی ها آشنا می شود و کم کم می آموزد با همیاری و مشارکت کارهایش را پیش ببرد.

 

می آموزد که مسئولیت پذیر باشد و راههای بروز و بیان اعتقادات و احساسات خودرا بیابد. در هنگام بازی

 

کلمات، برخوردها و رفتارهای کودک آینه ی تمام نمای طرز صحبت و برخورد والدین می باشد.

 

بازی با کودک رابه هیچ عنوان نمی توان وقت تلف کردن دانست زیرا بخش مهمی از آینده کودک با بازی کردن با او شکل می گیرد و استعدادهای نهفته و پنهان او فرصت شکوفایی می یابد.

 

باتوجه به این موضوع در نظر داریم تا با راه اندازی کلاس های مادر کودک با توجه به ضرورت مشارکت مادران در نخستین تجارب ورود به محیط اجتماعی و جدایی از مادر با ایجاد رابطه طبیعی، صمیمانه، توام با احترام و پذیرش، به از بین بردن تاثیرات تربیت نامطلوب و جلوگیری از اشتباهات و ضعف های احتمالی مادران تلاش کنیم .

 

اهداف دوره ها:

 

-افزایش اطلاعات والدین در تربیت و پرورش کودکان

 

-شناخت والدین با مراحل رشد هوشی، حسی حرکتی، ذهنی، عاطفی، روانی و اجتماعی کودکان

 

-رشد ارتباطات کلامی و غیر کلامی مادر و کودک

 

-آموزش مهارت ها و تمرین های لازم در کسب مهارتهای زندگی به کودکان و مادران

 

-جلب مشارکت والدین به منظور مدیریت خانه های اسباب بازی در تعامل با والدین دیگر

 

-افزایش خلاقیت مادران در جهت به کارگیری مناسب اسباب بازی و شیوه های بازی برای کودکان و تعامل هدفمند مادر و کودک

 

-ترغیب و توانمندسازی مادران برای شرکت در فعالیت های گروهی

 

-آموزش نحوه تربیت کودکان به مادران از طریق ارتباط گیری موثر با کودک خود و دیگر کودکان

 

 -----------------------------------------------------------------------------


 کارگاه های مادر و کودک به ما چه کمکی می کنند؟

 

 

طرحواره ها تله های زندگی هستند که ما ناخودآگاه در دام آن ها میفتیم و ناکامی و نارضایتی را در روابط بین فردی تجربه می کنیم. در نتیجه به خودمان و کودکانمان آسیب می رسانیم و این چرخه معیوب آسیب رسانی، از نسلی به نسل دیگر انتقال پیدا می کند.

 

این کارگاه به ما کمک می کند که دام ها و تله های خودمان را شناسایی کنیم و ریشه هایی که باعث بوجود آمدن این طرحواره ها در ما شده اند را پیدا کرده و با شناخت نیازهای اساسی و هیجانی کودکان و روش های تأمین به آن ها کمک کنیم که آسیب های این چنینی را تجربه نکنند.

 

در واقع با شناسایی نابهنجاری و بدرفتاری کودکان می توانیم به آن ها کمک کنیم تا کمتر در معرض فعال شدن الگوهای نامناسب شخصیتی و رفتاری قرار بگیرند.

 

کودکانی که نیاز به امنیت و پیوند آن ها توسط والدین تأمین می گردد پیام های زیر را از والدینشان دریافت می کنند و به آن ها اعتقاد دارند:

 

 -آن ها کامل با من بازی می کنند و برای من وقت می گذارند.

 

 - آن ها به من افتخار می کنند با وجود اینکه من عیب هایی نیز دارم.

 

- آن ها با احترام با من صحبت می کنند.

 

- آن ها مرا باور دارند و راهنمایی می کنند.

 

- آن ها از احساسات عمیق من و خودشان مراقبت می کنند.

 

- آن ها مرا دوست دارند و وقتی نیستم دلشان برای من تنگ می شود.

 

 

 

یک زندگی مشترک ضعیف به روش های مختلفی بر احساس خوب بودن کودکان اثر می گذارد:

 

 

 

-        تنش ها و درگیری های پدر و مادر بر امنیت عاطفی اثر می گذارد.

 

-        اعتماد کودکان به توانایی والدین جهت رفع نزاع و حفظ ثبات از بین می رود.

 

-        والدین دلسرد هستند و زمان کافی و کیفی برای برقراری رابطه با کودکان و نظارت بر فرزندان را ندارند.

 

-        کودکان الگویی سالم برای حل مشکلات ندارن

 

 

 

 

 

 

 

والدين ، هيچ گاه اطمينان ندارند

 هر كودكی مي‌تواند رفتار صحيح را بياموزد

همه مادرها با آرزوهای قشنگ به استقبال كودكی می ‏روند

همه والدين دوست دارند با فرزندانشان روابط خوشايند

یـکـی از گـفــته های معروف دونالد ترامپ از این قـرار است

چرا بعضی از کودکان دروغ می‌گویند؟

فرض کنید بچه یک ساله شما دور زمین بازی  

بهترین زمان برای تربیت کودکان از سنین اولیه 

كودكان در سنين قبل از دبستان علاقه بسيار زيادي به بازي ها و موضوعات تخيلي دارند

خلاقيت قابليتي است كه در همگان وجود دارد

حسد یک پاسخ بهنجار عاطفی است  

معمولا معلمان معترض هستند که یاد دادن 

بچه‌ها مدتها قبل از پاگذاشتن به دوران بزرگسالي

مراحل زیر به شما کمک خواهند کرد تا  

نخستين دنيايي كه كودكان ما با آن آشنا مي شوند

همه کودکان بویژه کودکانی که پا به مرحله 

اگر می خواهید کودکی، کاری را انجام دهد  

 طلاق پدیده¬ای است که به گسست خانواده می¬انجامد

انسان موجود ظریف و پیچیده ای است

اگر مضطرب هستیم ، توقع فرزند آرام نداشته باشیم.

یک روز بعدازظهر من برای کاری بیرون رفتم

 کودکی که به دنیا می‌آید،

اصولا” لجبازی یك نوع رفتار و واكنش نامطلوب است

 تأکید بیش ازحد والدین برهوش و حافظه کودک

روان شناسانی که اعتقادات نظری متفاوتی دارند

حتما می‌دانید که هیچ کودکی نابغه به دنیا نمی‌آید

با مسائل و مشکلاتی که کودکان به هنگام درخواست

بِری ها به دلیل داشتن ویتامین C و سایر آنتی اکسیدان ها

شاید به‌ عنوان‌ والدین‌ کودکان‌ پنج‌ تا نـُه ساله‌ فکر کنید،

با رسیدن کودکتان به سن رفتن به مهد کودک

 مطالعات نشان می دهد؛

كودكان از 6 ماهگي به تدريج زبان مادري خود 

به کودکان باید نه وعده داد و نه وعده از آنها گرفت

غریزه جنسی یکی از غرایز مهم انسان است 

 

بسیاری از کارشناسان بر این باورند

امروزه بسیاری از والدین به دنبال يافتن وقت مناسب

در مورد غذایی که قصد دارید طبخ کنید

پدر یا مادر بودن یکی از سخت ترین کارهای دنیا است