اعتقاد قدیمی ها بر این بود که آموزش یک زبان دیگر به کودکان در 3سالگی بیهوده است. اما تحقیقات خلاف این را ثابت کردند.

یادگیری زبان دوم مزایای روانشناسی بسیاری دارد و عزت نفس کودکان را به مرور افزایش خواهد داد.

مطالعات انجام شده گویای این موارد است که یادگیری زبان دیگر می تواند مهارت های تفکر انتقادی، خلاقیت و انعطاف ذهنی را در کودکان افزایش دهد.
مغز همانند بقیه ی عضلات بدن با ورزش عملکرد بهتری پیدا می کند. با یاد گرفتن یک زبان مثل انگلیسی که در آن مجبور می شوند قوانینی در دستور زبان و واژگان را به خاطر بسپارند عضلات ذهنی هم تقویت خواهند شد.
امروزه در بسیاری از مهدکودک های دو زبانه با استفاده از زبان انگلیسی به آموزش کودکان می پردازند و همینطور در آموزشگاه های زبان مثل آموزشگاه رنگین کمان کودکان از 3 سالگی امکان شرکت در کلاس ها را پیدا می کنند که از طریق شعر و داستان و نقش بازی کردن به یادگیری می پردازند. 
این کار برای آن ها بیشتر شبیه سرگرمی است و یادگیری به صورت غیر مستقیم اتفاق می افتد به گونه ای که حتی متوجه شوند در حال یادگیری زبان دیگری هستند.
آن ها در کلاس به گونه ای که در حال اجرای نمایش هستند نقش می گیرند. این روش می تواند علاوه بر دادن حس مسئولیت به کودکان به یادگیری غیر مستقیم آن ها کمک کند.
شاید این سوال در ذهن شما خطور کند که چرا کودک دلبندتان بهتر است در این سن یادگیری را آغاز کند؟
به بیان ساده تر، کودکان هر چه زودتر یادگیری را شروع کنند در تلفظ و تقلید صداها بهتر هستند. ذهن در این سن برای یادگیری چیزهای مختلف آمادگی لازم دارد.
کودکان در این سن می توانند از طریق فعالیت های بازی مانند یاد بگیرند. درس ها بهتر است غیر رسمی باشد زیرا که ذهن کودکان هنوز توانایی حفظ کردن و آزمون دادن ندارد. پیش از خجالتی شدن کودکان باید به استفاده از موارد یاد گرفته شده بدون هیچ ترس و خجالتی تلاش بکنند. 
کودکانی که همزمان با یادگیری یک زبان دیگر بزرگ می شوند همدردی با دیگران و کنجکاوی برای دانستن فرهنگ های مختلف را بیشتر در خود دارند و در نتیجه اجتماعی تر از سایر همسن و سال های خود خواهند شد و مهم تر از همه آینده ی درسی و کاری روشن تری در انتظارشان خواهد بود.
یکی از علت های اصرار بر یادگیری زود هنگام زبان دوم برای کودکان بیشتر بودن شانس آن ها برای دستیابی به مهارت های یادگیری است. هرچه سن آن ها بالاتر برود تواناییشان در صحبت کردن روان و با لهجه ی درست کاهش می یابد. 
البته دقت داشته باشید که این توانایی در تمامی کودکان به یک اندازه نیست، برخی از کودکان که گفتار زبان مادری شان به تاخیر می افتد در صورت مواجه شدن با یادگیری زبان دیگر دچار مشکلات بیشتری می شوند حتی این موضوع می تواند منجر به تاخیر در گفتار کودک شود.

آموزش زبان دوم به کودکان همانطور که گفته شد برقراری ارتباط کودک با اطرافیان را بهبود می بخشد و به کسب موفقیت او در مهارت های حل مساله کمک شایانی خواهد کرد و در ارتباطات بین المللی آینده موفق تر خواهند بود.

شاید دوست داشته باشید :

keyboard_arrow_up