یک فوق تخصص عفونی کودکان، از والدین خواست علاوه بر انتخاب ماسک اندازه صورت کودک خود، به رنگ ماسک نیز توجه کنند و گفت: بهتر است از ماسک های دارای تصاویر شاد و رنگی برای کودکان استفاده کنید تا کودک جذب ماسک شود.
دکتر سید علیرضا میرجوادی : توصیه می کنیم کودکان بالاتر از دو سال از ماسک استفاده کنند؛ البته ماسک باید به اندازه صورت کودک باشد، نه اینکه از ماسک بزرگسالان برای کودکان استفاده کنیم، زیرا اصلا مناسب نیست و به خاطر ایجاد فضای باز در اطراف صورت، کارایی لازم را در برابر ویروس ندارد.
بسیاری از والدین و پرستاران کودک، نگران هستند که استفاده از ماسک، تأثیر منفی بر رشد اجتماعی و عاطفی کودکان بگذارد.

نتیجه تحقیقات نشان داده است که دیدن دهان در رشد زبان، ضروری نیست و کودکان می‌توانند بیشتر عبارات را از روی صورت ماسک‌دار بخوانند و والدین و پرستاران، جهت جبران تأثیر منفی ماسک بر رشد می‌توانند با صدای بلند و واضح صحبت کنند.

[vc_single_image image=”4162″ img_size=”full” alignment=”center”]

کودکان زیر ۵ سال

استفاده از ماسک در کودکان زیر پنج سال به دلایل زیر نمی‌تواند موجب پیشگیری از انتقال بیماری از کودکان به سایرین شود:

ـ قبل از ۵ سالگی، مراحل تکاملی مربوط به مهارت‌های استفاده از دست و هماهنگی حرکات ظریف سپری نشده است و کودکان برای استفاده مناسب از ماسک نیاز به کمک دارند.

ـ برای برخی کودکان زیر ۵ سال که زودتر از معمول این مهارت را کسب کرده.اند، به خصوص اگر پوشیدن ماسک برای مدت زمان طولانی مورد انتظار است، نظارت مناسب و مداوم یک بزرگسال آگاه توصیه می‌شود.

ـ کودکانی که دارای اختلالات شناختی یا تنفسی شدید هستند و در تحمل ماسک مشکل دارند، تحت هیچ شرایطی نباید از ماسک استفاده کنند.

ـ بهداشت عمومی نظیر شستن مرتب و مکرر دست‌ها و فاصله گذاری اجتماعی (حفظ فاصله فیزیکی حداقل ۱ متر) باید در اولویت قرار گیرد.

کودکان زیر ۶ تا ۱۱ سال

ـ به روز رسانی اطلاعات مربوط به شدت انتقال ویروس در منطقه‌ای که کودک در آن زندگی می‌کند.

ـ محیط اجتماعی و فرهنگی (عقاید، آداب و رسوم، رفتار یا هنجارهای اجتماعی) که بر تعاملات اجتماعی کودکان تأثیر می گذارد.

ـ توانایی کودک در استفاده مناسب از ماسک و وجود نظارت مناسب بزرگسالان آگاه

ـ تأثیر بالقوه استفاده از ماسک بر یادگیری و رشد روانی ـ اجتماعی کودک

ـ ملاحظات خاص برای مواردی مانند حضور بستگان مسن و سالمند در خانه، مدارس، هنگام انجام فعالیت‌های ورزشی کودکان معلول یا کودکان دچار بیماری‌های زمینه‌ای

شاید دوست داشته باشید :

keyboard_arrow_up